02.02.2017  •  Art NEWS

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Pieter Hugo gedenkt mit seiner Kids-Arbeit '1984' den ehemaligen Unruhen in Rwanda und zeichnet erneut ein Bild der afrikanischen Gesellschaft - Ausstellung in der Yossi Milo Gallery & als Buch bei Prestel

Die meisten Arbeiten es südafrikanischen Fotografen Pieter Hugo dokumentieren Machtstrukturen zwischen Mensch und Tier, zwischen Industrienation und Entwicklungsland. Die Yossi Milo Galerie in New York präsentiert aktuell mit '1984' die neue Serie des Fotografen, die auch als Buch erschienen ist (Prestel). Auf den ersten Blick weniger reisserisch als seine Hyänen-Kämpfer, cleaner als 'Permanent Errors' und die Müllproblematik in Ghana, realer als 'Nollywood'  Nigerias Filmindustrie, aber nicht weniger politisch als 'Kin' über die gescheiterte Kolonialpolitik Südafrikas.

'1984' erinnert an ein wichtiges Jahr in der Geschichte Rwandas und Südafrikas. Während in Südafrika bei den ersten freien Wahlen Nelson Mandela zum Präsidenten gewählt wurde, ereignete sich im gleichen Jahr der erschütternde Genozid zwischen den ethnischen Volksgruppen der Hutu und Tutsi in Rwanda. Hugo verarbeitete diese Ereignisse rückblickend mit Porträts von Kindern und Jugendlichen aus beiden Ländern. Das Besondere dabei: Sie alle wurden erst nach 1994 geboren und sind somit weniger geprägt und belastet von den politischen Umbrüchen als ältere Generationen. Entstanden ist so laut Prestel Verlag 'ein authentisches Bild der afrikanischen Gesellschaft, mit dem Hugo wieder einmal sein Gespür für Geschichte und Menschen unter Beweis stellt'.

Pieter Hugo über 1984 : "I happened to start the work in Rwanda but I’ve been thinking about the year 1994 in relation to both countries over a period of 10 or 20 years. I noticed how the kids, particularly in South Africa, don’t carry the same historical baggage as their parents. I find their engagement with the world to be very refreshing in that they are not burdened by the past, but at the same time you witness them growing up with these liberation narratives that are in some ways fabrications. It’s like you know something they don’t know about the potential failure or shortcomings of these narratives…

Most of the images were taken in villages around Rwanda and South Africa. There’s a thin line between nature being seen as idyllic and as a place where terrible things happen – permeated by genocide, a constantly contested space. Seen as a metaphor, it’s as if the further you leave the city and its systems of control, the more primal things become. At times the children appear conservative, existing in an orderly world; at other times there’s something feral about them, as in Lord of the Flies, a place devoid of rules. This is most noticeable in the Rwanda images where clothes donated from Europe, with particular cultural significations, are transposed into a completely different context.

Being a parent myself has shifted my way of looking at kids dramatically, so there is the challenge of photographing children unsentimentally. The act of photographing a child is so different – and in many ways more difficult – to making a portrait of an adult. The normal power dynamics between photographer and subject are subtly shifted. I searched for children who seemed already to have fully formed personalities. There is an honesty and a forthrightness which cannot otherwise be evoked."

In Europa gibt es Solo-Ausstellungen von Pieter Hugo vom 17. Februar bis 21. Mai 2017 im Rijksmuseum, Amsterdam sowie vom 19. Februar bis 23. Juli 2017 im Kunstmuseum Wolfsburg.

Pieter Hugo, 1994, January 26–March 11, 2017
Yossi Milo Gallery New York

Established in 2000, Yossi Milo Gallery is a contemporary art gallery focused on the representation of artists specializing in photo-based art, video and works on paper. In January 2012, Yossi Milo Gallery moved to its new, ground-floor space located at 245 Tenth Avenue between 24th and 25th Streets in New York’s Chelsea district.